Regionální železniční trať

Parní lokomotiva

Železniční trať Plzeň - Železná Ruda (č. 183)

Výstavba této tratě probíhala v 70. letech minulého století a postavila ji ppolečnost Dráhy plzeňsko-březenské pro vývoz uhlí ze severních Čech do Bavorska. Úsek Plzeň - Nýrsko byl zprovozněn 20. září 1876, zbývající trať do Železné Rudy pak o rok později 20. září 1877. Trať byla spojena s Bavorskou východní dráhou 15. listopadu 1877.

Stavitelé dráhy museli šumavský masiv prorazit několika tunely. Prvním ze tří tunelů trati, dlouhým 165 m, vlak projede před stanicí Zelená Lhota. Stanice Špičák vlak dosáhne po projetí nejdelšího tunelu v České republice - 1747 m. Leží za zastávkou Brčálník a vede až na Špičák, byl budován v letech 1874 - 1877 a byl největším v bývalém Rakousku-Uhersku. Za stanicí Železná Ruda - město je další tunel o délce 198 m a vlak dosáhne společnou stanici Železná Ruda - Bayerisch Eisenstein.

Ve stejné době bylo dokončeno společné česko-bavorské nádraží v Železné Rudě. O historii nádraží a tratě prozradí víc Localbahnmuseum v Bavorské Rudě.

Na výstavbě tunelu Brčálník - Špičák pracovalo více než tisíc dělníků, z nichž mnoho bylo z Bosny, Dalmácie a Itálie. Stavbu železnice připomíná rovněž kaplička zasvěcená sv. Barboře. Byla postavena pro účely pohřbů dělníků-"barabů", kteří zahynuli při stavbě tunelu. Úmrlčí prkna u kapličky jsou ukázkou starého šumavského zvyku, který se při odlehlosti samot a tuhé zimě rozšířil. Mrtvý byl položen na ohoblované prkno a zůstal ve stavení až do doby, kdy byl pohřeb možný. Potom bylo prkno zdobeno malováním a postaveno na rozcestí, u kapličky apod.


Železniční stanice Klatovy

Klatovy jsou železniční křižovatkou tratě č. 183 Plzeň - Železná Ruda s tratí č. 185 z Horažďovic předměstí. Obě tratě pokračují do Janovic nad Úhlavou, kde trať č. 185 odbočuje do Domažlic.

Zastávky železničních tratí

Trať č. 183 (km)     Trať č. 185 (km)
  1. Plzeň hlavní nádraží
  2. Plzeň zastávka
  3. Plzeň Doudlevce
  4. Plzeň Valcha
  5. Dobřany zastávka
  6. Dobřany
  7. Chlumčany u Dobřan
  8. Přeštice zastávka
  9. Přeštice
  10. Lužany
  11. Borovy
  12. Červené poříčí
  13. Švihov u Klatov
  14. Dehtín
  15. Točník
  16. Klatovy
  17. Bezděkov u Klatov
  18. Janovice nad Úhlavou
  19. Petrovice nad Úhlavou
  20. Nýrsko
  21. Dešenice
  22. Zelená Lhota
  23. Hojsova Stráž
  24. Hojsova Stráž Brčálník
  25. Špičák
  26. Železná Ruda město
  27. Železná Ruda - Bay. Eisenstein
0
1
3
7
11
14
18
21
25
28
31
35
38
41
44
48
52
56
60
63
67
74
81
86
90
93
97
   
  1. Horažďovice předměstí
  2. Horažďovice
  3. Velké Hydčice
  4. Žichovice
  5. Sušice
  6. Hrádek u Sušice
  7. Mokrosuky
  8. Kolinec
  9. Malonice
  10. Nemilkov
  11. Běšiny
  12. Neznašovy
  13. Vrhaveč
  14. Luby u Klatov
  15. Klatovy město
  16. Klatovy
  17. Bezděkov u Klatov
  18. Janovice nad Úhlavou
  19. Dubová Lhota
  20. Úborsko
  21. Pocinovice
  22. Loučim
  23. Dobříkov na Šumavě
  24. Chodská Lhota
  25. Kdyně
  26. Starec u Kdyně
  27. Kout na Šumavě
  28. Špánov
  29. Domažlice
0
3
8
13
19
24
26
30
36
40
46
49
52
53
56
58
62
66
69
71
74
77
80
82
86
88
90
93
98
Tučný modrý text - úsek společný pro obě tratě.

[Domovská stránka Železné Rudy | Historie Železné Rudy]


[Domovská stránka Retour]
Copyright © 1996 - 2014,
Retour a www.sumava.cz (Šumava.CZ)
Všechna práva vyhrazena.

Apartmány Stará Pošta Apartmány Rudík směnárna RetourEx

Šumava